Tuesday, November 30, 2010

KISAH HATI...



Gambaran rupa hati saya saat ini dapat digambarkan dengan rupa imej hati yang saya letakkan. Tiada perkataan yang dapat menggambarkan kesedihan hati saya. Rasa remuk redam..Betul ke bahasa yang saya gunakan..Tak dapat saya berfikir lagi. Mungkin ada yang tertanya-tanya apa yang sangat menyedihkan itu. Selama lebih 10 bulan Nuh Shaddad dengan susu saya sepenuhnya. Tapi sejak akhir-akhir ini prestasi susu saya agak merudum. Saya pula amat sibuk sehingga kadang-kadang saya tidak dapat melakukan aktiviti mengepam seperti biasa. Rutin kerja saya juga berubah selepas raya puasa. Saya terpaksa ke luar daerah hampir setiap minggu sehingga kadang-kadang terpaksa menggunakan stok susu yang. Akhirnya saya terpaksa terima hakikat stok susu saya semakin berkurangan. Saya menjadi terlalu sedih memikirkan bagaimana harus saya tinggalkan Nuh selepas ini kerana saya terpaksa ke luar daerah hampir lebih dua minggu berturut-turut lamanya dengan keadaaan stok yang amat sedikit. Lebih-lebih lagi pengasuh anak saya mengatakan bahawa Nuh semakin kurang minum susu ebm yang diberikan. Nuh lebih gemarkan susu yang diperah setiap hari  untuk diberikan kepadanya semasa ditinggalkan bersama pengasuh.

Dalam keterpaksaan dan keadaaan yang mendesak itu, saya gagahkan juga diri ke pasar raya berdekatan untuk mendapatkan susu formula untuk diberikan kepada Nuh. Peningnya kepala saya memilih susu yang bersesuaian untuk diberikan kepada Nuh. Walaupun saya ada pengalaman dalam menjaga anak-anak saudara dan jenis susu yang perlu diberikan, tapi bila perkara yang sama berlaku pada Nuh saya menjadi keliru. Saya jadi amat tertekan dan sukar membuat pilihan kerana selama ini Nuh hanya menyusu susu saya sepenuhnya lebih-lebih lagi Nuh juga tergolong dalam kategori bayi yang mempunyai alahan (ekzema). 

Ya Allah, bantulah hambamu ini. Permudahkanlah segala urusanku. Sukarnya saya untuk membuat keputusan. Ya, mungkin bagi sesetengah orang perkara tersebut bukanlah merupakan isu yang besar tetapi tidak bagi saya. Keputusan ini adalah keputusan yang amat penting dalam hidup saya. Saya terpaksa mencuba susu yang sedia ada di pasaran untuk disesuaikan dengan keadaan Nuh dan saya memilih susu Dumex Dulac. Sekiranya susu tersebut tidak serasi, saya nak cuba pula susu NAN Hypoelergenik yang dikatakan sesuai untuk bayi yang mempunyai alahan. Tapi saya belum tengok rupa susu tersebut lagi. Sebenarnya ada banyak pilihan susu  dan macam-macam pandangan yang saya dapati dari forum atau blog yang dilawati. Tapi saya tak tahu pilihan yang manakah yang terbaik untuk anak saya.

                                                               

                                                     
           
Walau apapun saya tetap berhasrat untuk menyusukan Nuh dengan susu saya sekalipun terpaksa melalui proses relaktasi yang pada sesetengah orang amat sukar. Saya kini masih meneruskan penyusuan susu badan kepada Nuh selepas pulang dari kerja. Kesedihan saya amat sukar untuk diungkapkan dengan kata-kata mahupun perkataan. Nuh kini sedang melalui proses percubaan yang masuk hari kedua di saat saya sedang menulis ini...:(

1 comment:

  1. mas mmg dr awal campur susu...mmg after smgu harith dah lahir..br ade susu bdn...dlm pantang mennagis je mengenangkan "nape aku xde susu plak?? org lain adeje..melambak jer...." nasib x meroyan jer..time pantang mmg nangis jer... nasib ade umi n hubby yg phm n memujuk hati...bglah sehg terdaya n ade...

    ReplyDelete