Friday, September 9, 2011

KASIH SAYANG

Emmm..nak mula dari mana yer. Entri ini ditulis dengan penuh emosi dan sendu.Bersempena hari raya yang penuh dengan berkat ini, saya memohon jutaan kemaafan kepada semua yang mengenali diri ini sama ada secara sengaja atau tidak, zahir atau batin, nampak atau tidak nampak dan saya dengan setulus hati belajar untuk memaafkan mereka yang pernah melakukan kesilapan mahupun kesalahan kepada saya. Kenapa istilahnya 'belajar'? Sebab setiap hari saya masih belajar dan terus belajar dan memaafkan orang juga adalah sesuatu yang perlu dipelajari. Bukannya mudah untuk melupakan dan memaafkan mereka yang pernah membuatkan hati kita terluka tetapi belajar untuk memaafkan menjadikan kita seorang yang lebih tahu untuk berkasih sayang.

Kasih sayang ini sesuatu yang sangat subjektif..Bila berpasangan, selalu sangat ungkapan 'pasangan saya ni tak romantis', 'pasangan saya ni tak pandai nak luahkan kasih sayang', 'pasangan saya ni tak pernah cakap dia sayang saya' dan macam-macam lagi. Kalau berkeluarga ada pula yang cakap begini 'emmm...mak@ayah lebih sayangkan abang@kakak@adik lebih dari saya', kalau di sekolah pula 'cikgu A sayang dia sebab tu dia selalu dapat markah tinggi'. Macam-macam kan fiil dan sikap manusia bilal bercakap soal kasih sayang. Tapi hakikatnya kasih sayang itu subjektif dan ianya hanya dapat difahami apabila kita tahu untuk menyayangi orang lain dan bukan mengharapkan hanya orang menyayangi kita. Dan ungkapan perkataan dan tindakan hanyalah alat untuk melambangkan kasih sayang kita. So..motif entri hari ini marilah kita berkasih sayang sesama insan..Peace no war :)



No comments:

Post a Comment